سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجوز افزایش قیمت خودرو

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ سال جدید در حالی آغاز شد که از همان روز‌های نخست، زمزمه افزایش دوباره قیمت‌ها در بازار خودرو از زبان یک مقام مسئول شنیده شد. "رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفت‌وگویی اظهار داشت: «خودرو در سه ماه اول سال 1400 گران می‌شود» وی در این باره توضیح داد: تا ابتدای سال 1400 می‌توان گفت که 6 ماه است هیچ افزایش قیمتی برای خودرو نداشتیم و سه ماه آخر سال به دلیل اینکه نرخ تورم پایین بود، شورا موافقت با افزایش قیمت نکرد. اکنون برای تصمیم گیری قیمت خودرو در سه ماه اول سال 1400، منتظر تورم بخشی هستیم تا بانک مرکزی آن را مشخص کند و در نهایت بر اساس تورم بخشی قیمت خودرو نیز تغییر کند. رئیس شورای رقابت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شش ماه افزایش قیمت نداشتیم و آیا مجدد شاهد افزایش قیمت در امسال خواهیم بود، گفت: قطعا در این سه ماه افزایش قیمت خواهیم داشت.

حال پس از گذشت چند هفته از این اظهارات، روز گذشته (سیزدهم اردیبهشت 1400) شورای رقابت در خصوص خودرو تصمیمات زیر را تصویب کرد؛

1- برای تمامی کسانی‌ که تا پایان سال 1399 برای خرید خودرو ثبت نام کرده اند و پیش پرداخت داشته اند و مشمول دریافت سود نیستند، افزایش قیمتی موضوعِ بند 2 تعلق نمی‌گیرد.

2- بر اساس تورم بخشی یک ساله اعلام شده توسط بانک مرکزی و پس از کسر تورم‌های اعمال شده قبلی در سه ماهه اول و دوم سال 1399 و پس از اعمال متغیر‌های کیفیت و بهره وری نهایتا برای شرکت ایران خودرو به طور متوسط 8.2 درصد و برای شرکت سایپا به طور متوسط 8.9 درصد افزایش قیمت محاسبه شد که با در نظر گرفتن بند 1 فوق برای تمامی خودرو‌های مشمول دستورالعمل قیمت‌گذاری شورا، تا پایان شهریور 1400 اعمال و اجرا می‌شود.

مجوز جدید برای افزایش قیمت محصولات دو خودروساز در حالی از سوی شورای رقابت صادر شده است که سال گذشته نیز در همین ایام، شیوا رئیس شورای رقابت اعلام کرد: «محصولات ایران‌خودرو تا 10 درصد و سایپا نسبت به قیمت‌گذاری بهمن‌ماه 1397 ستاد تنظیم بازار تا 23 درصد افزایش خواهد داشت.»